Teaching and Supervising Transactional Analyst -


IFLs TSTAgrupp 2010-2011

 

IFL - Institutet för livsterapi i Malmö AB - startade 2008 Skandinaviens första sammanhållna utbildningsprogram för blivande lärare och handledare i TA. Utbildningen förbereder deltagarna för internationell examination som Teaching and Supervising Transactional Analysts (TSTA) enligt normer fastställda av the European Association for Transactional Analysis (EATA) och the International Transactional Analysis Association (ITAA). Utbildningen vänder sig till behöriga transaktionsanalytiker med CTA-examen enligt EATA/ITAA.

 

Institutet för livsterapi i Malmö AB

Tegelgårdsgatan 1

211 33 Malmö

Tel/fax. 040-6117722                                      


www.livsterapi.se

info@livsterapi.se



Tider 2010-2011:


7-9/10, 18-20/11, 20-22/1, 14-16/4.


För mer detaljerad information se slutet av dokumentet!

 

 

Bakgrund

TA har funnits som teori och metod i ca 50 år.  Eric Berne utvecklade ursprungligen TA som en gruppsykoterapeutisk behandlingsform för psykiska problem. Under 1960- och 1970-talen spreds TA snabbt över världen och utvecklades metodmässigt med många  tillämpningar inom psykoterapi,  rådgivning, utbildning/fostran och organisationsutveckling. De internationella organisationerna ITAA och EATA bildades och utvecklade bl.a. normer för transaktionsanalytisk utbildning och examination. TA-utbildning kom i huvudsak att bedrivas av enskilda utbildare och institutioner, medan ITAA/EATA satte professionella och etiska normer samt arrangerade examinationer. Denna ordning består alltjämt, även om TA under senare år också fått en starkare anknytning till akademisk universitetsutbildning. Fler regionala internationella TA-organisationer har också tillkommit.

Efter  snabb initial spridning stagnerade TA-utvecklingen delvis och gick också igenom perioder av tillbakagång.  Numera är den övergripande trenden dock den motsatta. Antalet människor i världen som lär sig TA har aldrig varit större. Transaktionsanalysens centrala idéinnehåll, så som det kan förmedlas på en 101-kurs, har gång på gång visat sig ha stort värde för människors personliga välbefinnande och hälsa. Antalet utbildade transaktionsanalytiker är globalt i stadigt ökande. Det innebär att allt fler människor använder sig av TA i professionellt vård och utvecklingsarbete. Den internationella TA-litteraturen är också i kvantitativ och kvalitativ tillväxt. TA har en god ställning inom EAP (European Association for Psychotherapy), som representerar 120.000 psykoterapeuter i Europa. TA kan i allt större grad anses vara en teori och metod som kan hänvisa till ”vetenskap och beprövad erfarenhet” för att hävda sitt värde och sin effektivitet. Behovet av lärare och handledare kommer sannolikt att kraftigt öka under kommande år.

 

IFL

Institutet för livsterapi bildades 1975 och har sedan dess bedrivit transaktionsanalytisk psykoterapi, handledning och utbildning. IFL ägs och drivs av Annika Björk, Roland Johnsson och Thomas Ohlsson, som har varit TA-handledare/lärare (TSTA) sedan 1984. IFLs lärare har lett hundratals 101-kurser, genomfört ett trettiotal två-åriga utbildningsgrupper i TA och kontinuerligt bedrivit högre TA-utbildning, som hittills resulterat i 40 examinerade transaktionsanalytiker och tre TA-lärare/handledare. IFLs lärare har varit med och utvecklat TA i Europa sedan starten av EATA 1975. Thomas, Roland och Annika har omfattande internationell erfarenhet som TA-lärare/handledare i bl.a. Ukraina, Taiwan och Kina, men framför allt har de varit kontinuerligt verksamma i Sverige och Skandinavien under mer än 30 år som TA-terapeuter, lärare och handledare. Dessa erfarenheter ger dem tillsammans med kvalificerad akademisk kunskap en unik kompetens att utbilda nya TA-handledare och TA-lärare.

 

TSTA-utbildningen

Utbildningen pågår i fyra år från 2008 till 2012 med fyra utbildningstillfällen/år.  Varje utbildningstillfälle omfattar tre dagar. Den sammanlagda kurslängden är  48 dagar fördelade på 16 tillfällen. Antalet utbildningsplatser är åtta, och målsättningen är att samtliga deltagare ska vara klara för TSTA-examen år 2011- 2013.  TSTA-examen är individuell och ingår inte i IFLs utbildning. Deltagarna antas genom personlig intervju med någon av IFLs lärare. Tidigt i utbildningen ska eleven genomgå EATAs Training Endorsement Workshop (TEW) och skriva individuellt kontrakt med av IFL godkänd handledare.

 

Varje kurstillfälle innehåller momenten  teori, utbildning och handledning. Före kursstart kommer en översiktlig kursplan för samtliga tillfällen att finnas tillgänglig. Kursledningen kommer att aktivt förmedla teoretiska och praktiska kunskaper inom alla områden som TSTA-examen omfattar. Vid varje tillfälle kommer kursledningen att hålla förberedda presentationer, och kursledningen kommer att hålla en tydlig struktur som leder fram till TSTA-examen. Deltagarna förväntas komma med förberedda frågeställningar vid varje tillfälle, och de förväntas vara verksamma som TA-handledare och TA-utbildare på PTSTA-nivå efter första året. Deltagarna förväntas inhämta kunskap från andra lärare och i samråd med sin individuelle handledare aktivt skaffa de erfarenheter som krävs för att ta TSTA-examen.

 

Kursinnehåll

Upplägget är knutet till de tre områden som man blir examinerad på:

1 Avancerad teori (Theory, organisation and ethics)

2. Utbildning/pedagogik ( Teaching)

3. Handledning (Supervision)

 

För att bli godkänd på dessa områden krävs att man klarar av ett antal bedömningskriterier  inom de olika områdena och får ungefär tre i genomsnitt på en femgradig skala.

 

IFL har lagt upp TSTA utbildningen utifrån detta och går igenom följande inom de tre områdena:

Teori

Utbildningsfilosofi i relation till utbildningsprogram och praktisk träning

Kunskap om TA teori

Kunskap om nationella och internationella organisationer

Kunskap om EATA:s etik

Integration av TA teori och etik med praktiska tillämpningar

 

Utbildning

Ha grepp om sitt ämne (TA eller annat material)

Organisation och tydlighet

Kreativitet och entusiasm

Tempo

Lärare-elevgruppsinteraktion

Sammanhang mellan teori och metod

Matchning mellan presentation och lyssnargrupp

Beskydd och tillåtelse

 

Handledning

Handledningsfilosofi och träningsstruktur

Kontraktsuppfyllelse

Nyckelfrågan identifierad

Reducering av möjligheten till skada

Ökar utvecklingsmöjligheter och riktning

Handledaren modellerar processen

Jämlik relation

Förståelse för etiska problem

 

Varför bli TSTA nu?

TSTA-utbildningen är den högsta transaktionsanalytiska utbildningen. Den som är TSTA har befogenhet att självständigt handleda och utbilda andra på alla nivåer i TA. Man är också en av dem som definierar vad TA är, och man ingår ett världsomspännande nätverk av TA-lärare/handledare. Att vara TSTA innebär att ha en internationellt definierad yrkeskompetens på hög nivå inom ett område som blir alltmer angeläget och efterfrågat: mellanmänsklig kommunikation. Möjligheterna till nationella och internationella uppdrag torde vara goda.

 

För att antas till IFLs TSTA-utbildning behövs god motivation att på begränsad tid uppnå målet att bli TSTA. Från IFLs sida är denna utbildning en satsning på kunskapsöverföring. IFLs lärare är alla i 60-årsåldern och har ännu möjlighet att göra långtidsåtagande som detta. Men det är inte säkert att det blir någon andra möjlighet i IFLs regi. Denna sammanhållna TSTA-utbildning är därför ett exklusivt tillfälle för ett begränsat antal av Skandinaviens transaktionsanalytiker att vidareutveckla sig och, för egen självtillfredsställelses skull eller för karriärens skull, bli färdig för TSTA-examen.

 

Övergång från PTSTA-grupper till TSTA-utbildning

Under några år före 2008 arrangerade IFL s.k. PTSTA-grupper två gånger årligen för att ge TSTA-kandidater  utbildningsmöjligheter.  TSTA-utbildningen ersätter PTSTA-grupperna.  Den som deltagit i PTSTA-grupperna kan fullt ut tillgodoräkna sig dessa i den fyraåriga TSTA-utbildningen. Möjligheten till examination finns så snart EATAs formella krav är uppfyllda.

  

TSTA-utbildning hösten 2008 - våren 2012

Kursen pågår i fyra år med fyra gånger a tre dagar per år. Varje år omfattar  12 utbildningsdagar a åtta timmar, d.v.s. 96 timmar.

2008-2009 (år 1)

Gång 1: 6-8 november

Gång 2: 11-13 december

Gång 3: 12-14 februari

Gång 4: 7-9 maj

Torsdagar 13-2030, fredagar 830-20, lördagar 830-12


För 2009-2010 (år 2)

Gång 1: 8-10 oktober

Gång 2: 3-5 december

Gång 3: 25-27 februari

Gång 4: 27-29 maj

Torsdagar 13-20, fredagar 830-19, lördagar 830-12


För 2010-2011 (år 3)

Gång 1: 7-9 oktober

Gång 2: 18-20 november (delvis tillsammans med kontraktsgruppen)

Gång 3: 20-22 januari

Gång 4: 14-16 april (delvis tillsammans med kontraktsgruppen)

Torsdagar 13-20, fredagar 830-19, lördagar 830-12



2011-2012 (år 4) blir tiderna motsvarande men är ännu ej bestämda.

Kurskostnad för år 1  2008-09  är 18.800 kronor ex. moms.

Kurskostnad för år 2  2009-10 är oförändrat 18.800 kronor ex. moms.

Kurskostnad för år 3 2010-11 är 19.500 kronor ex. moms.

Deltagare måste också kalkylera med att kostnad för Training Endorsement Workshop (TEW) och sammanlagt ca 70 timmars individuell handledning under fyra år tillkommer innan man är färdig för TSTA-examen.

 

Antagningskrav

Avlagd CTA-examen. Möjlighet och beredskap att delta alla fyra åren i kursen. God kunskap om utbildnings- och examinationskraven för TSTA enlig EATAs  Training and Exminations Handbook.  Tydlig personlig målsättning att ta TSTA-examen inom tidsperioden 2011-2013.

 

 

Anmälan till TSTA-utbildningen ht2008 - vt2012

Den som vill gå med i gruppen från hösten 2010 ombedes kontakta IFL för diskussion.



hem